Aktualności

Nie daj się nabrać, nie bądź kolejną ofiarą!

Tylko, dlatego że zaraz po próbie oszustwa 32-latek poszedł do banku, uchronił swoje pieniądze przed stratą. Bank zdążył zablokować transakcję, a 8000 zł wróciło na konto 32-latka. Zanim do tego doszło mężczyznę zmanipulowano. Fałszywy bankowiec przekonał 32-latka o konieczności przelania jego rzekomo zagrożonych pieniędzy, na konto techniczne. 32-latek wygenerował dwa kody BLIK, a gdy został poproszony o kolejny zorientował się, że to oszustwo. W tym przypadku nie doszło do utraty pieniędzy, jednak najczęściej tego rodzaju oszustwa prowadzą do deficytów na konie. Przekonała się o tym 34-latka, która na prośbę koleżanki podała kod BLIK nie upewniając się, czy to ona prosi o pomoc. Tak naprawdę był to oszust, który wcześniej włamał się na konto społecznościowe znajomej. Kobieta straciła 800 zł.

W czwartek (11.04.24 r.), policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Bartoszycach przyjęli dwa zawiadomienia o oszustwie. Jedno z nich miało klasyczny przebieg. Była to prośba o BLIK-a, na którą natychmiast zareagowała osoba poproszona o jego wygenerowanie. Podała kod i straciła 800 zł. 34-latka nie zadzwoniła do koleżanki i nie upewniła się, czy na pewno to ona prosi o pomoc. Okazało się, że oszust włamał się na konto społecznościowe jej znajomej i rozesłał wiadomości z prośbą o kod BLIK powiązanym z kontem komunikatorem.

Drugie oszustwo miało dość wyszukany przebieg. 32-latek zanim odebrał telefon do oszusta był w banku z prośbą o odblokowanie aplikacji. Dowiedział się wówczas, że zablokowano ją z uwagi na nieudane próby logowania. Po pewnym czasie mężczyzna odebrał telefon, a rozmówca przedstawił się, jako pracownik banku. Powiedział, że pieniądze 32-latka są zagrożone i należy je przelać na bezpieczne konto techniczne. Polecił wygenerowanie dwóch kodów BLIK i zlecił przelewy, a gdy poprosił o trzeci, 32-latek zorientował się, że to oszustwo. Wrócił do placówki swojego banku i tam dowiedział się, że nie mają procedury przenoszenia środków na konta techniczne. Pracownica banku zdołała zablokować zlecone przelewy, a mężczyzna odzyskał 8000 zł.

Bądź czujny! 

  • Jeśli otrzymasz prośbę o pożyczkę, nie działaj pochopnie. Sprawdź najpierw, czy osoba, która do Ciebie napisała rzeczywiście potrzebuje finansowej pomocy. Jeśli otrzymasz od znajomego prośbę o kod BLIK - zadzwoń do niej, (ale nie za pośrednictwem aplikacji) tylko tradycyjnie i potwierdź jej prośbę. Jeden telefon pozwoli na uniknięcie utraty pieniędzy.
  • Nie wierz we wszystko, co usłyszysz w słuchawce telefonu zwłaszcza, gdy rozmowa dotyczy pieniędzy. W sprawach finansowych kieruj się ograniczonym zaufaniem, wykaż
    się czujnością i nie daj się oszukać. 
Powrót na górę strony